آشپزخانه سالم

تمام بخش ها و قسمت هاى آشپزخانه نياز به تميزكارى دائم و مداوم دارد تا آنجا هميشه تميز و سالم به نظر برسد. به طور مثال آلودگى هاى روغن بهداشت آشپزخانه را تهديد مى كند. ماندن روغن روى سطح ميز باعث جرم گرفتگى و آلودگى هاى شديد مى شود.
در مورد كف آشپزخانه و زمين آن بايد بدانيد بهداشت كف آشپزخانه اگر بيشتر از سطح ميزها و سينك اهميت نداشته باشد، كمتر از آن هم مهم نيست. حفظ بهداشت آشپزخانه براى داشتن خانه اى سالم بسيار بااهميت است.
اما چه كارهايى لازم است تا ما آشپزخانه اى سالم و تميز داشته باشيم. معمولاً اغلب بيمارى هايى كه از باكترى منتقل مى شوند در گوشت و مرغ خام و پخته نشده اند. در سال هاى اخير اين باكترى ها تبديل به خطر و تهديد جدى در بهداشت خانه شده اند. به طور مثال آلودگى هاى ماهى خام و نپخته مخصوصاً براى افراد مستعد باعث ايجاد بيمارى هاى خطرناك و حتى مرگبارى مى شود. يكى از دانشگاه هاى آمريكا براى زدودن باكترى از سطح آشپزخانه ۷ روش و راه زير را پيشنهاد داده كه بد نيست ما هم براى داشتن خانه اى سالم آنها را رعايت كنيم.
۱- شستن دست ها، با آب گرم و صابون دستانتان را پيش از دست زدن به غذاها بشوييد. مخصوصاً پس از رفتن به دستشويى. همچنين دستانتان را به مدت يك دقيقه با آب داغ و صابون پس از دست زدن به مرغ، ماهى و گوشت خام بشوييد.
۲- شستن تخته آشپزى، بشقاب ها، لوازم آشپزى، كانتر و ساير وسايل با آب داغ و مايع ظرفشويى پس از آماده كردن غذا و پيش از رفتن به سراغ غذايى ديگر براى آماده كردن بشوييد.
۳- دستمال ميز، دستمال خشك كردن ظروف و همچنين ابر، اسفنج و اسكاچ هم نياز به شستشو دارند. آنها را هر روز با آب داغ و صابون بشوييد و هر دو روز يك بار داخل ماشين لباس شويى بيندازيد تا كاملاً شسته شوند.
۴- گوشت، مرغ و ماهى و ساير مواد غذايى دريايى خام را از ساير مواد غذايى جدا نگه داريد. چه در هنگام خريد و حمل تا منزل و چه در منزل و هنگام نگهدارى در فريزر. جالب اينجاست كه بدانيد، خام اين مواد غذايى را بايد از يكديگر هم جدا نگه داريد.
۵- هرگز مواد غذايى پخته شده را در داخل ظرف يا ظروفى كه پيش از اين گوشت، مرغ و ماهى خام قرار داده بوديد، نگذاريد. مگر اينكه با آب داغ و مايع ظرفشويى خوب شسته شده باشند.
۶- غذاهاى فاسدشدنى و غذاهاى آماده را حتماً به صورت فريز شده نگهدارى كنيد.
۷- براى باز شدن يخ مواد غذايى يخ زده مخصوصاً مرغ، ماهى و گوشت يخ زده دو راه وجود دارد يا آنها را در بشقابى به يخچال منتقل كنيد و يا اينكه زير آب سرد بگيريد. هيچ وقت روى ميز و كانتر آشپزخانه اين مواد يخ زده را براى آب شدن يخ آن قرار ندهيد.
http://www.iran-newspaper.com